Gewicht gelijk houden: waarom is het zo moeilijk?

Gewicht gelijk houden: waarom is het zo moeilijk?

  • 05 okt 0

Het gewicht gelijk houden lukt alleen als er geen overbodige calorieën gegeten worden of te weinig bewogen. De calorieën die het lichaam binnenkomen leveren de energie die het lichaam nodig heeft. Er is een balans nodig tussen de voeding dat je eet en de energie die nodig is voor het functioneren van het lichaam en de fysieke activiteit.

Balanceren

Als je meer calorieën binnenkrijgt dan je verbruikt dan neemt het gewicht toe. De calorieën die teveel worden gegeten worden in het lichaam opgeslagen als vet. Voor afvallen is het tegenovergesteld. Als je minder calorieën eet dan je verbruikt dan neemt het gewicht af. Het gewicht gelijk houden betekent dat de balans tussen de voeding die binnenkomt en het verbruik van het lichaam ongeveer gelijk hoort te zijn. Er zijn drie manieren om de balans naar afvallen te schuiven.

Sportieve tip

Geen zin om naar de sportschool te gaan? Zorg voor een back-up plan. Met een fitnessapparaat hoef je het huis niet uit en kun je sporten met Netflix erop. Een hometrainer, crosstrainer, step; alles is mogelijk zodat jij nog meer calorieën verbrandt.

Bekijk de toestellen

Minder calorieën
Door minder te eten krijg je minder calorieën binnen. Als het verbruik hetzelfde blijft dan is afvallen mogelijk door minder te eten. Door iedere dag 500 calorieën minder te eten is het mogelijk om een halve kilo vet per week te verliezen. Een kilo vet staat gelijk aan 7000 calorieën. Door het dagelijkse tekort van 500 calorieën spreekt het lichaam de vetten aan op het lichaam om de nodig energie van te maken. Per week spreekt het lichaam 3500 calorieën aan lichaamsvetten aan om energie van te maken.

Hetzelfde eten maar meer bewegen
Minder eten is niet nodig om af te vallen. Het tekort aan calorieën dat nodig is om af te vallen kan ook gecreëerd worden door meer te bewegen. Door iedere dag 500 calorieën extra te verbruiken met sporten is er ook een dagelijks tekort van 500 calorieën. Het is dan niet nodig om minder te eten aangezien het verbruik hoger wordt door het sporten.

Minder eten en meer bewegen
De perfecte combinatie van de twee bovenstaande manieren om af te vallen is door ze beiden tegelijk te doen. Er wordt dan iets minder gegeven en iets meer bewogen. Het is op deze manier mogelijk om 250 calorieën minder te eten en iedere dag 250 calorieën te verbruiken met sporten. Dit maakt het afvallen draaglijker en makkelijker.

Gewicht gelijk houden: waarom is het zo moeilijk?
4.8 (95%) 4 stemmen

Sneller herstel

Sporten en herstellen gaan hand in hand. Het lichaam heeft tijd, rust en goede voeding nodig om te herstellen. Voor het herstel na het sporten worden eiwitshakes aangeraden. De best presterende shakes op dit moment zijn afkomstig van Body&Fitshop. Je kunt deze bekijken via de onderstaande link:
Bekijk Body&Fitshop shakes

Geef je reactie