Zwemmen

Zwemmen is goed voor het lichaam. Het maakt niet uit of je zwemt voor je plezier of in competitieverband. Als je het iedere week geregeld doet dan heb je er veel voordeel aan. Je kunt je eigen snelheid bepalen met zwemmen en ook het tempo aanhouden dat je het beste ligt. Hoe vaker je zwemt, hoe groter de afstand dat je kunt zwemmen. Er zijn meerdere routines en programma’s beschikbaar die je kunt gebruiken om te zwemmen. Daarnaast is het natuurlijk mogelijk dat je gewoon ze ver afstand zwemt als je zelf wilt.

Voordelen van zwemmen om af te vallen

Als je zwemt verband je calorieën. Hierdoor is zwemmen effectief voor afvallen. Daarnaast heeft zwemmen veel meer voordelen voor het lichaam. Het is ook makkelijker om mee te beginnen. Het is niet zo zwaar voor het lichaam zoals bijvoorbeeld hardlopen. Dit maakt het voor mensen die niet goed kunnen bewegen een uitstekende keuze. Het is voor veel mensen ook een goede manier om te relaxen. Het kan je helpen om de stress in je lichaam te verminderen.

Sportieve tip

Geen zin om naar de sportschool te gaan? Zorg voor een back-up plan. Met een fitnessapparaat hoef je het huis niet uit en kun je sporten met Netflix erop. Een hometrainer, crosstrainer, step; alles is mogelijk zodat jij nog meer calorieën verbrandt.

Bekijk de toestellen

Met zwemmen gebruik je bijna alle spieren in het lichaam. Oefeningen waarbij je je hele lichaam gebruikt zijn het meest effectief voor afvallen. Ze zorgen ervoor dat er veel energie verbruikt wordt. Dit maakt zwemmen één van de beste cardio oefeningen die men kan doen. Als je buiten adem raakt van het zwemmen dan ben je goed bezig. Je hoeft je geen zorgen te maken. Als je buiten adem raakt is je lichaam hard aan het werk. Dat is precies wat je wilt als je aan het afvallen bent. Zodra je langer en vaker zwemt merk je dat je lichaam het ook steeds beter aan kan. Zelfs in rust verbruik je dan meer energie.

Is zwemmen goed voor afvallen?

Zwemmen is een oefening die veel voordelen heeft. Je gebruikt het gehele lichaam maar het is niet zwaar voor de gewrichten. De kans op blessures is kleiner dan bij veel andere sporten. Doordat je lichamelijk actief bent verbruik je meer dan als je stil zit maar is het ook goed voor afvallen? Met een half uur zwemmen kun je tussen de 100 en 500 calorieën verbranden. Hoeveel je precies verbruikt hangt af van je inzet en de moeite die je ermee hebt. De snelheid waarmee je zwemt en je eigen gewicht bepalen ook voor een groot deel het aantal calorieën dat nodig is voor de energie.

Het is mogelijk om af te vallen met zwemmen maar het is waarschijnlijk moeilijker dan met andere sporten die niet in het water plaatsvinden zoals hardlopen, fietsen en snelwandelen. De intensiteit van het zwemmen is moeilijk te bepalen waardoor je niet goed weet hoeveel calorieën er verbruikt worden. Als je met hardlopen bijvoorbeeld bijna niet kunt praten dan is de intensiteit hoog. Deze intensiteit kun je vertalen naar het zwemmen maar als je met zwemmen bijna niets meer kunt zeggen dan hou je het niet lang meer vol. Alleen zwemmers die goed getraind zijn zouden dit kunnen volhouden.

Minder moeite met bewegen

Alhoewel zwemmen een goede oefening is voor het fit blijven en verbruiken van calorieën is het niet de beste oefening die je kunt doen voor het afvallen. Het probleem met zwemmen is dat veel van het gewicht opgevangen wordt door het water. Het kost dan minder moeite om het lichaam te bewegen waardoor je minder calorieën verbruikt. Hoe meer vet je hebt, hoe minder je hoeft te doen om te blijven drijven. Het is immers juist het vet dat ervoor zorgt dat je blijft drijven. Iemand die zwaar is met veel vet verbruikt daardoor minder calorieën met zwemmen dan iemand met weinig lichaamsvet.

Temperatuur

De temperatuur van het water heeft invloed op je lichaamstemperatuur. Als je zwemt in een binnenbad dan is het makkelijk om je lichaamstemperatuur op een normaal niveau te houden. Door het warme water koelt je lichaam niet veel af en wordt je lichaamstemperatuur niet hoger als je aan het zwemmen bent. In vergelijking met andere sporten blijft de lichaamstemperatuur veel lager. Met een lagere lichaamstemperatuur verbruik je minder calorieën doordat het lichaam niet de lichaamstemperatuur naar beneden hoeft te krijgen zoals het geval is bij andere sporten.

Wel of niet zwemmen?

Als je zwemmen leuk vindt om te doen dan is er niemand die je tegenhoudt. Het is nog altijd een goede manier van lichaamsbeweging met voor- en nadelen. Het is altijd beter dan niets doen. Als je zwemmen met plezier doet dan kun je dat beter doen dan een sport waar je na een paar weken mee ophoudt omdat je het niet leuk vindt om te doen. Voor mensen met overgewicht of blessures is het daarnaast een ideale mogelijkheid om toch te bewegen.

Zwemmen
2.2 (44%) 5 stemmen

Sneller herstel

Sporten en herstellen gaan hand in hand. Het lichaam heeft tijd, rust en goede voeding nodig om te herstellen. Voor het herstel na het sporten worden eiwitshakes aangeraden. De best presterende shakes op dit moment zijn afkomstig van Body&Fitshop. Je kunt deze bekijken via de onderstaande link:
Bekijk Body&Fitshop shakes

Geef je reactie