Kickboksen

Kickboksen is een combinatie van van boksen en martial arts. De armen en benen mogen gebruikt worden tijdens de vechtsport. Dit betekent niet dat het alleen door vechters gedaan wordt. In veel sportscholen wordt kickboks training aangeboden voor de voordelen die het biedt voor het lichaam. Het wordt gedaan met een hoge intensiteit dat gezien kan worden als een full-body workout. De oefeningen die gedaan worden tijdens een training versterken de balans, reflexen en coördinatie maar het verbetert ook het uithoudingsvermogen en de algehele conditie. Er wordt gezegd dat er maar liefst 400 tot 750 calorieën per uur verbrand kunnen worden met kickboksen. Het ligt echter volledig aan de intensiteit van de training. Het is voor een gemiddeld persoon mogelijk om meer dan 400 calorieën per uur met kickboksen te verbranden.

Kickbokstraining

Een kickbokstraining wordt begonnen met een goede warm-up. Dit wordt gedaan met een lichte cardio oefening en stretches. De warm-up is nodig om de lichaamstemperatuur te verhogen en de spieren op te warmen. Na de warm-up wordt er begonnen met het echte werk. Kickboksen wordt gedaan in reeksen stoten en trappen of een combinatie van beide. Tijdens de combo’s worden verschillende spiergroepen gebruikt. Door het tempo van de combo’s ontstaat er een cardio workout met een hoge intensiteit. Er wordt tijdens de training voornamelijk de nadruk gelegd op een correcte techniek. Na de kickbokstraining wordt het afgerond met een cool-down. Er worden stretches gedaan maar ook oefeningen op de grond.

Sportieve tip

Geen zin om naar de sportschool te gaan? Zorg voor een back-up plan. Met een fitnessapparaat hoef je het huis niet uit en kun je sporten met Netflix erop. Een hometrainer, crosstrainer, step; alles is mogelijk zodat jij nog meer calorieën verbrandt.

Bekijk de toestellen

Beginner tips

Voor beginners is het verstandig om rustig te beginnen. Het lichaam is nog niet gewend aan de bewegingen waardoor spierpijn eerder regel dan uitzondering is. Probeer de volgende beginnersfouten te vermijden als je begint met kickboksen:

  • Te hoge intensiteit tijdens de eerste trainingen
  • De gewrichten locken tijdens stoten en trappen
  • Te hoge trappen
  • Overslaan van de warm-up of cool-down
Kickboksen
3 (60%) 2 stemmen

Sneller herstel

Sporten en herstellen gaan hand in hand. Het lichaam heeft tijd, rust en goede voeding nodig om te herstellen. Voor het herstel na het sporten worden eiwitshakes aangeraden. De best presterende shakes op dit moment zijn afkomstig van Body&Fitshop. Je kunt deze bekijken via de onderstaande link:
Bekijk Body&Fitshop shakes

Comments are closed.