Intensiteit en vetverbranding: hoe je vooruit blijft gaan

Intensiteit en vetverbranding: hoe je vooruit blijft gaan

  • 10 sep 0

De intensiteit speelt een grote rol in het vetverbruik. Als afvallen je doel is dan wil je dat vetverbranding optimaal is. Vetten wordt niet direct in grote hoeveelheden gebruikt om het lichaam van energie te voorzien. De vetverbranding is namelijk afhankelijk van de intensiteit. Het is een feit dat je lichaam zelfs in rust vetten gebruikt maar als je sport kun je dit versnellen. De volgende tabel geeft dit weer.

Macronutriënt In rust Laag tot gemiddeld Hoge intensiteit duursport Hoge intensiteit kracht
Eiwitten 2-5% 2-5% 5-8% 2%
Koolhydraten 35% 40% 70% 95%
Vetten 60% 55% 15% 3%

 

Sportieve tip

Geen zin om naar de sportschool te gaan? Zorg voor een back-up plan. Met een fitnessapparaat hoef je het huis niet uit en kun je sporten met Netflix erop. Een hometrainer, crosstrainer, step; alles is mogelijk zodat jij nog meer calorieën verbrandt.

Bekijk de toestellen

In rust en lage intensiteit

Het lichaam gebruikt in rust veel vetten voor energie maar ook tijdens lichte fysieke activiteit. Dit is bijvoorbeeld wandelen of joggen op een laag tempo. Duursporten met een lage tot gemiddelde intensiteit zijn daardoor uitermate geschikt voor afvallen.

Duursporten

Tijdens hoge intensiteit sporten met een langere duur verbruikt het lichaam meer koolhydraten maar minder vetten. Hoe langer er gesport wordt hoe meer vetten gebruikt worden voor energie. Dit is bijvoorbeeld het geval bij een hardloopwedstrijd met een langere afstand zoals een halve marathon.

Hoge intensiteit sporten

Als je intensief sport heeft het lichaam veel energie nodig maar het grootste deel bestaat dan uit koolhydraten. Pas als deze voorraden leeg zijn gebruikt het lichaam meer vetten voor energie. Of je dan nog energie hebt voor de hoge intensiteit is een andere vraag.

Variëren in intensiteit

Als je steeds hetzelfde doet wordt het niet alleen saai maar het weerhoudt je er ook van je doelen te halen. Het lichaam raakt gewend aan iedere soort oefening. Dit kan hardlopen zijn op één van de loopbanden in de sportschool maar ook bij fietsen of krachttraining. Binnen enkele weken raakt het lichaam gewend eraan waardoor het minder effectief is als je precies hetzelfde doet. Als je beter wordt in de oefening verbruikt je lichaam minder calorieën doordat het allemaal soepeler en makkelijker gaat. Om deze reden is het belangrijk om de intensiteit te variëren.

Gewenning bij weinig variatie

Het komt wel vaker voor dat personen bijvoorbeeld iedere dag in de sportschool staan maar nooit echt veel veranderen. Dit komt doordat ze niet variëren. Door steeds hetzelfde te doen ga je niet vooruit. Als je krachttraining doet moet je zwaardere weerstand gebruiken om vooruit te gaan. Doe je cardio zoals hardlopen op een loopband? Dan is het nodig om sneller te lopen of een langere afstand. Een loopband heeft verschillende standen waarmee je niet alleen de snelheid kunt aanpassen maar ook de helling. Op een website zoals Betersport.nl kun je verschillende soorten loopbanden vinden voor als je een loopband thuis wilt gebruiken. Een loopband kan helpen om een interval programma te volgen maar als je liever buiten hardloopt op je eigen tempo dan is er niemand die je tegenhoudt. Houdt echter wel rekening met de intensiteit als vet verbranden je doel is.

Intensiteit en vetverbranding: hoe je vooruit blijft gaan
4 (80%) 1 stemmen

Sneller herstel

Sporten en herstellen gaan hand in hand. Het lichaam heeft tijd, rust en goede voeding nodig om te herstellen. Voor het herstel na het sporten worden eiwitshakes aangeraden. De best presterende shakes op dit moment zijn afkomstig van Body&Fitshop. Je kunt deze bekijken via de onderstaande link:
Bekijk Body&Fitshop shakes

Geef je reactie