Gestopt met hardlopen? Maak weer een begin met deze 4 tips

Gestopt met hardlopen? Maak weer een begin met deze 4 tips

  • 01 aug 0

De winter is achter de rug en hoe graag je het ook wilde; hardlopen op de loopband is het niet geworden. Of je hebt een blessure gehad waardoor hardlopen niet mogelijk was of het leven werd te druk waardoor hardlopen op een zijspoor is beland. Dit overkomt veel hardlopers ooit een keer. Wat de reden ook is dat je gestopt bent met hardlopen; het gaat erom dat je weer een goede start maakt. De volgende tips kunnen je helpen om weer te beginnen met hardlopen.

Begin langzaam

Het maakt weinig verschil of je een paar maanden gestopt bent of een aantal jaar. Als je weer begint met hardlopen dan is het belangrijk om langzaam te beginnen. Ga er niet vanuit dat je direct de draad weer kunt oppakken waar je gebleven was. Als je dit probeert dan is de kans op een blessure groot en het zorgt alleen maar voor teleurstelling. Het lichaam is er nog niet klaar voor om op dezelfde snelheid weer te hardlopen. Begin daarom langzaam en bouw geleidelijk het tempo op. Om het lichter voor je knieën te maken kun je ook de crosstrainer trainingen afwisselen met joggen.

Sportieve tip

Geen zin om naar de sportschool te gaan? Zorg voor een back-up plan. Met een fitnessapparaat hoef je het huis niet uit en kun je sporten met Netflix erop. Een hometrainer, crosstrainer, step; alles is mogelijk zodat jij nog meer calorieën verbrandt.

Bekijk de toestellen

Verminder de afstand

Als je weer begint met hardlopen dan moet het lichaam er weer aan wennen. Dit betekent niet alleen minder snelheid tijdens het hardlopen maar ook minder afstand. Hoeveel de afstand mag zijn tijdens de eerste training hangt van je niveau af. Begin met een afstand die je met gemak en zonder moeite kunt lopen. Dit is vooral belangrijk voor de eerste trainingen. Het voorkomt spierpijn en blessures door minder afstand te lopen. Begin na een aantal trainingen weer met het verhogen van de afstand met niet meer dan 10 procent per week. Als je begonnen bent met 10 km per week dan kun je de week erop 11 km lopen.

Luister naar je lichaam

Hardlopen doet veel met het lichaam, vooral als je net begonnen bent. De ademhaling is zwaarder dan normaal en vaak is er ook meer spierpijn. Veel spieren die je gebruikt met hardlopen zijn lange tijd niet gebruikt. Door een dag over te slaan of te gaan wandelen ben je niet slecht bezig maar vaak verstandig als je weer begint met hardlopen. Luister naar je lichaam en zorg ervoor dat het lichaam voldoende tijd heeft om te herstellen. Het lichaam heeft meer tijd nodig om te herstellen als je net weer begonnen bent.

Zorg voor motivatie

Hardlopen is leuk maar iedereen weet dat dit niet zozeer geldt voor de beginperiode. Hierdoor kan het moeilijk zijn om iedere keer de motivatie te vinden om te gaan hardlopen. Een goede manier om meer motivatie te krijgen is door met iemand samen te gaan lopen. Als iemand op je rekent is de kans groter dat je gaat hardlopen. Een andere manier om motivatie te krijgen is door een wedstrijd te plannen. Je bent dan direct bezig met een doel.

Gestopt met hardlopen? Maak weer een begin met deze 4 tips
4.5 (90%) 2 stemmen

Sneller herstel

Sporten en herstellen gaan hand in hand. Het lichaam heeft tijd, rust en goede voeding nodig om te herstellen. Voor het herstel na het sporten worden eiwitshakes aangeraden. De best presterende shakes op dit moment zijn afkomstig van Body&Fitshop. Je kunt deze bekijken via de onderstaande link:
Bekijk Body&Fitshop shakes

Geef je reactie