Spierpijn na het sporten? Doorgaan met sporten kan

Spierpijn na het sporten? Doorgaan met sporten kan

  • 02 aug 0

Iedereen die begint met sporten krijgt ermee te maken; spierpijn. Bij de één is het erger dan de ander, maar iedereen merkt het bij het starten van een nieuw trainingsprogramma. Het is normaal om spierpijn te hebben als er voor het eerst een intensieve fysieke activiteit gedaan wordt. Er wordt onderscheid gemaakt tussen vroege en verlate spierpijn. Vroege spierpijn ontstaat tijdens het sporten of direct na het sporten. Spierpijn tijdens het sporten wordt Immediate Soreness genoemd. Spierpijn na het sporten wordt ook wel DOMS genoemd, Delayed Onset Muscle Soreness. Met spierpijn in combinatie wordt meestal de verlate spierpijn of DOMS bedoeld.

Delayed Onset Muscle Soreness

De spierpijn die plaatsvindt vanaf 24 tot 48 uur na het sporten wordt DOMS genoemd. Dit is een compleet normaal gevolg van intensieve activiteit. De spiervezels raken beschadigd doordat de spieren niet aan de activiteit gewend zijn. Dit zijn kleine scheurtjes in de spieren. De spierpijn komt voornamelijk voort uit de excentrische contractie van de spieren. Dit is bijvoorbeeld het laten zakken van de barbell bij de bench press. De pijn die gevoeld wordt is een teken dat de spieren zich aanpassen aan de training.

Sportieve tip

Geen zin om naar de sportschool te gaan? Zorg voor een back-up plan. Met een fitnessapparaat hoef je het huis niet uit en kun je sporten met Netflix erop. Een hometrainer, crosstrainer, step; alles is mogelijk zodat jij nog meer calorieën verbrandt.

Bekijk de toestellen

Iedereen kan het krijgen
Zelfs de meest gevorderde sporters krijgen te maken met DOMS. De verlate spierpijn betekent niets anders dan dat de spieren gebruikt zijn en dat ze zich aanpassen zodat ze sterker worden. De spieren kunnen de volgende keer dan beter presteren.

Wat valt er te doen tegen de spierpijn?

Er is nog geen wondermiddel gevonden die de spierpijn snel kan laten verdwijnen. Er zijn wel manieren om het herstelproces te versnellen zoals ijs, rust, massage, warmte en stretchen. Vooral stretchen kan behulpzaam zijn bij het tegengaan van de spierpijn. Door de spieren in beweging te houden kan de spierpijn afnemen. Tijdens de periode van de spierpijn zijn de prestaties minder. Lichte lichaamsbeweging zoals wandelen of zwemmen wordt daarom aangeraden.

De spierpijn wordt minder naarmate de fysieke activiteit vaker gedaan wordt. Iedere keer dat de activiteit gedaan wordt neemt de beschadiging aan de spiervezels af. Dit zorgt voor minder spierpijn en een sneller herstel. De spieren passen zich aan de fysieke activiteit aan. Dit is ook de reden waarom het belangrijk is om te variëren als spiergroei of spierkracht het doel is. Door de variatie kunnen de spiervezels zich niet aanpassen waardoor ze steeds sterker moeten worden.

Spierpijn na het sporten? Doorgaan met sporten kan
3 (60%) 1 stemmen

Sneller herstel

Sporten en herstellen gaan hand in hand. Het lichaam heeft tijd, rust en goede voeding nodig om te herstellen. Voor het herstel na het sporten worden eiwitshakes aangeraden. De best presterende shakes op dit moment zijn afkomstig van Body&Fitshop. Je kunt deze bekijken via de onderstaande link:
Bekijk Body&Fitshop shakes

Geef je reactie