Suppen voor afvallen: het calorieverbruik van Stand Up Paddling

Suppen voor afvallen: het calorieverbruik van Stand Up Paddling

  • 31 dec 0
paddle

Het is warm buiten. Je gaat een dagje naar het strand en wanneer je je zwemhanddoek neerlegt, zie je in een ooghoek een grote groep mensen in het water. Terwijl je in eerste instantie denkt dat er een noodsituatie is, zie je al snel dat al deze mensen op een plank in het water staan. Maar ondanks dat er geen bootje te bekennen is, zie je dat al deze mensen een peddel bij zich dragen. Ze zijn niet aan zeilen en ook zijn ze niet aan het surfen, want er zijn helemaal geen golven. Wat zijn deze mensen in hemelsnaam aan het doen?

Wat je zojuist hebt gezien is een groep mensen die aan het suppen zijn, een afkorting voor Stand Up Paddling – een watersport. Het is een vorm van paddleboarden – waarbij je ligt en je armen gebruikt om vooruit te bewegen – en een van de snelst groeiende boardsporten ter wereld.

Suppen voor afvallen

Het is geen geheim dat een meerderheid van de Nederlanders het grootste deel van hun tijd binnenshuis doorbrengt. Met het klimaat dat we in Nederland kennen, kunnen we ze dat niet eens kwalijk nemen. Dus als je jezelf tot de meerderheid van de Nederlanders rekent, dan zal suppen nooit een verkeerde keuze zijn voor je lichaam. Het zal hoe dan ook een positieve verandering in levensstijl bevorderen, zoals meer tijd buitenshuis doorbrengen én je lichaam bewegen.

Wat suppen ook vooral aantrekkelijk maakt als oefening voor afvallen, is dat het een plezierige activiteit is. En als we iets plezierig vinden om te doen, dan doen we het vaker. Een SUP Board kopen is daarom nooit een verkeerde keuze. Suppen is perfect voor mensen die op zoek zijn naar een activiteit die niet alleen gewichtsverlies bevordert, maar ook daadwerkelijk leuk is om te doen als hobby.

Het calorieverbruik

Als we sporten om af te vallen, dan kunnen we het calorieverbruik niet negeren. Want als je sport om gewicht te verliezen, dan wil je zoveel mogelijk calorieën verbranden in een zo kort mogelijke tijd. Hoe het verbruik met suppen is? Dat heeft Supconnect voor ons uitgezocht. Laten we kijken naar een aantal voorbeelden:

  • Sup surfen (paddle board surfen): 623 – 735 calorieën per uur
  • Sup racen (hoge intensiteit): 713 – 1125 calorieën per uur
  • Sup touren (gemiddelde intensiteit): 615 – 708 calorieën per uur
  • Sup yoga: 416 – 540 calorieën per uur
  • Sup recreatie: 305 – 430 calorieën per uur

* Schattingen zijn gebaseerd op een gemiddelde van drie mensen van verschillende grootte (75-90 kg) en 1 uur peddelen.

Zoals je ziet, kan suppen redelijk veel calorieën verbranden. Zowel in vergelijking met andere sporten als op zichzelf. Het is een sport voor beginners en gevorderden, voor jong en voor oud. Suppen is bovendien een training voor het gehele lichaam en naar de fysieke beloning kan het ook je balans herstellen en je geest kalmeren.

Recepten nodig?

Afvallen.. Sporten kan je helpen, maar het lukt nooit als je voeding niet in orde is. Lukt het je niet om blijvend gewicht te verliezen? Laat je inspireren door de honderden heerlijke maar vooral gezonde recepten in de Afslank Receptenbijbel. Bekijk de recepten via de onderstaande link:
Bekijk de Afslank Receptenbijbel

Geef je reactie