Vegetarisch dieet: zo val je af zonder vlees of vis

Vegetarisch dieet: zo val je af zonder vlees of vis

  • 12 nov 0
vegetarisch eten

Er zijn verschillende redenen om vegetarisch te gaan eten. Misschien doe je dit uit duurzaamheidsoverwegingen of uit dierenliefde. Een bijkomend voordeel van een vegetarisch dieet is dat je op deze manier kunt afvallen.

Afvallen zonder moeite

Onderzoek wijst uit dat mensen die overstappen op een vegetarisch menu, automatisch afvallen. Zo vallen de meeste mensen meer dan 3 kilo af in een maand tijd door vlees, vis, schaal- en schelpdieren links te laten liggen. Met een vegetarisch dieet eet je wel andere dierlijke producten, zoals zuivel en eieren. Als je dit ook niet zou eten volg je een veganistisch dieet.

Het komt waarschijnlijk door de vele vezels in plantaardige producten dat mensen hier zonder moeite te doen door afvallen. Vezels zorgen voor een verzadigd gevoel, maar leveren geen calorieën. Hierdoor kun je afvallen zonder hongergevoel. Ook bevatten plantaardige producten over het algemeen minder vet. Het aantal calorieën dat je als vegetariër binnenkrijgt is dan doorgaans ook lager. Je kunt dus meer eten voor hetzelfde aantal calorieën, mits je voor de juiste producten kiest.

Voldoende eiwit binnenkrijgen

De grootste uitdaging voor vegetariërs is het eten van voldoende eiwitten. Zeker als je ook sport, want dan heb je meer eiwitten nodig voor het opbouwen van je spieren. Anabel Rodríguez, verantwoordelijk voor de proteïne-sectie op supplementguide.nl, geeft aan dat er voldoende opties zijn om genoeg eiwitten binnen te krijgen. Sojabonen, tempeh, tofu en linzen zijn bekende vleesvervangers die bomvol eiwitten zitten. Ook is het een mogelijkheid om eiwitshakes te nemen als tussendoortje, wanneer de behoefte aan eiwitten niet volledig wordt vervuld vanuit de dagelijkse voeding.

Gezond met een vegetarisch eetpatroon

Door vegetarisch te eten kun je het risico op voortijdig overlijden verlagen. Door geen dierlijke vetten te eten, kun je namelijk hart- en vaatziekten terugdraaien. Ook kan vegetarisch eten ervoor zorgen dat jouw lichaam beter met cholesterol kan omgaan. Het is belangrijk dat je wel voldoende gezonde vetten eet om omega 3-vetzuren binnen te krijgen. Deze vind je in overvloed in noten, zaden en notenpasta.

Afvallen met vegetarisch eten

Het is niet moeilijk om gewicht te verliezen met vegetarisch eten. Wel is het belangrijk dat je niet terugvalt op ongezonde vegetarische producten, zoals vette kaas, chips, koekjes en ijs. Door te veel noten en kaas te eten kun je zelfs aankomen. Kies dus het liefst voor gezonde, onbewerkte voeding dat laag in koolhydraten is.

Wil je afvallen? Dan is het belangrijk om veel groente te eten en vlees en vis te vervangen door eiwitrijke vegetarische producten. Eet wat meer eieren, vervang dierlijke producten door gekookte bonen of linzen of Hüttenkäse. Een vegetarische vleesvervanger uit de supermarkt kan een goede keuze zijn maar let erop dat deze niet te veel zout bevat. Kies het liefst voor een vervanger op basis van groente of seitan en niet op basis van soja-eiwit. Griekse yoghurt of kwark is een uitstekend ontbijt of tussendoortje omdat het rijk is aan eiwitten en laag in vet.

Recepten nodig?

Afvallen.. Sporten kan je helpen, maar het lukt nooit als je voeding niet in orde is. Lukt het je niet om blijvend gewicht te verliezen? Laat je inspireren door de honderden heerlijke maar vooral gezonde recepten in de Afslank Receptenbijbel. Bekijk de recepten via de onderstaande link:
Bekijk de Afslank Receptenbijbel

Geef je reactie