9 Tips om je loophouding te verbeteren

9 Tips om je loophouding te verbeteren

  • 05 aug 0

Een goede loophouding maakt het makkelijker om grotere afstanden af te leggen. Door de onderstaande tips te gebruiken kun je de loophouding verbeteren. Het is niet makkelijk om een gewoonte aan te passen. Probeer daarom niet om alle tips ineens toe te passen. Daar is het wat teveel voor. Begin met de eerste tip en let er een paar keer op tijdens het hardlopen maar niet de hele tijd. Controleer het bijvoorbeeld ieder kwartier. Doet het voor een week en begin dan met de volgende tip. Dit zijn de tips voor een goede houding tijdens het hardlopen.

Sta rechtop

Door rechtop te staan tijdens het hardlopen kun je sneller lopen. Zie het alsof er een touw bovenop je hoofd bevestigd is waaraan je omhoog wordt getrokken. Deze houding is essentieel tijdens het hardlopen.

Sportieve tip

Geen zin om naar de sportschool te gaan? Zorg voor een back-up plan. Met een fitnessapparaat hoef je het huis niet uit en kun je sporten met Netflix erop. Een hometrainer, crosstrainer, step; alles is mogelijk zodat jij nog meer calorieën verbrandt.

Bekijk de toestellen

Land op de hiel van de voet

Tijdens het hardlopen land je eerst met de hiel op de grond waarna de druk verplaatst wordt naar de tenen. Dit zorgt ervoor dat je je bij iedere stap sneller vooruit beweegt.

Kijk naar de horizon

Door naar de horizon te kijken sta je automatisch rechtop. Dit voorkomt druk op de onderrug en de nek tijdens het hardlopen.

Houdt de borst vooruit

Als je de borst vooruit duwt dan sta past je houding zich positief aan. Je staan dan meer rechtop.

Buig je armen

Je kunt sneller met armen zwaaien tijdens het hardlopen als de armen gebogen zijn. Hierdoor kun je meer snelheid maken en het voorkomt ook dat al het bloed naar de armen stroomt tijdens lange afstanden.

Laat de schouders hangen

Als je de schouders in de relax stand houdt kunnen de armen makkelijker zwaaien. Het zorgt er ook voor dat er minder druk op nek en bovenrug komt te staan.

Span de buikspieren aan

Door de buikspieren aan te spannen wordt er minder druk uitgeoefend op de onderrug. Dit geldt niet alleen voor de buikspieren maar voor alle spieren aan de voorkant van het lichaam.

Breng het voorste been recht naar voren

Let er op dat het voorste been niet gelockt wordt tijdens het lopen maar wel recht naar voren wordt gebracht. Je kunt op deze manier meer snelheid maken en het lopen voelt natuurlijker aan.

Houdt de tenen en knieën naar voren

Door het lichaam recht naar voren te laten bewegen is de kans op blessures kleiner.

9 Tips om je loophouding te verbeteren
5 (100%) 3 stemmen

Sneller herstel

Sporten en herstellen gaan hand in hand. Het lichaam heeft tijd, rust en goede voeding nodig om te herstellen. Voor het herstel na het sporten worden eiwitshakes aangeraden. De best presterende shakes op dit moment zijn afkomstig van Body&Fitshop. Je kunt deze bekijken via de onderstaande link:
Bekijk Body&Fitshop shakes

Geef je reactie