Wat is delayed onset muscle soreness (DOMS)?

Wat is delayed onset muscle soreness (DOMS)?

  • 25 mei 0

Spierpijn die ervaren wordt na het trainen staat bekend als delayed onset muscle soreness. Dit wordt vaak afgekort tot DOMS en vindt doorgaans één of twee dagen na het sporten plaats. Het is de term die de stijfheid van de spieren aangeeft maar ook de pijnlijke en gevoelige spieren na het sporten wordt ermee bedoeld.

Wat veroorzaakt DOMS?

DOMS wordt in de meeste gevallen veroorzaakt door de excentrische beweging van een oefening. Het kan ook soms veroorzaakt worden door isometrische oefeningen maar bijna nooit door de concentrische beweging van een oefening. De excentrische beweging is het gedeelte van de oefening waarbij de spier onder spanning staat en langer wordt. Dit is bijvoorbeeld het laten zakken van de barbell tijdens de bench press of het zakken tijdens de squat.

Sportieve tip

Geen zin om naar de sportschool te gaan? Zorg voor een back-up plan. Met een fitnessapparaat hoef je het huis niet uit en kun je sporten met Netflix erop. Een hometrainer, crosstrainer, step; alles is mogelijk zodat jij nog meer calorieën verbrandt.

Bekijk de toestellen

Wie krijgt het?

Niet iedereen krijgt te maken met DOMS. Het is vaak een combinatie van een spiercontractie waar het lichaam niet aan gewend is en een slechte activatie van de motor units. Dit komt vaak voor bij beginners maar ook gevorderde sporters kunnen het ervaren als er een andere oefening gedaan wordt. De oefening hoeft niet eens zwaar te zijn om DOMS te ervaren. Als de gevorderde sporter altijd dezelfde oefening doet dan is vaak geen sprake meer van DOMS. Het lichaam is dan gewend aan de specifieke vraag.

Is het goed of slecht?

Spierpijn is geen probleem als de pijn niet te erg is. Het is simpelweg een gevolg op de stress die het lichaam ervaren heeft door de training. Voor beginners is het vaak moeilijk in te schatten hoeveel het lichaam aankan waardoor DOMS geregeld optreedt. Het is belangrijk om in de gaten te houden hoelang de spierpijn aanhoudt. Twee tot drie dagen na een training moet de spierpijn normaal gesproken minder worden. Als de spierpijn langer aanhoudt dan is het verstandig om de intensiteit, gewichten of duur aan te passen. Voor een gevorderde sporter is het geen noodzaak om geregeld DOMS te ervaren. Iemand die vaak dezelfde oefening doet kan fit blijven terwijl er geen spierpijn optreedt. Door te variëren in de training is het mogelijk dat DOMS zich ook bij gevorderde sporters voordoet.

Wat is delayed onset muscle soreness (DOMS)?
5 (100%) 2 stemmen

Sneller herstel

Sporten en herstellen gaan hand in hand. Het lichaam heeft tijd, rust en goede voeding nodig om te herstellen. Voor het herstel na het sporten worden eiwitshakes aangeraden. De best presterende shakes op dit moment zijn afkomstig van Body&Fitshop. Je kunt deze bekijken via de onderstaande link:
Bekijk Body&Fitshop shakes

Geef je reactie