Eiwitten

De eiwitbehoefte van mannen en vrouwen is ongeveer gelijk. Het wordt aanbevolen om 0.8 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht binnen te krijgen. Iemand van 75 kilo behoort volgens deze formule 60 gram eiwitten per dag te eten. Sporters hebben meer eiwitten nodig. Het lichaam moet herstellen van de trainingen waardoor er meer eiwitten nodig zijn. Voor sporters wordt het aanbevolen om 1 tot 1.8 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht binnen te krijgen afhankelijk van de sport. Bodybuilders hebben nog meer eiwitten nodig. Voor sporters wordt het aanbevolen om minimaal 2.2 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht binnen te krijgen.

Beste bronnen van eiwitten

  • Bonen
  • Noten en zaden
  • Volkorenproducten
  • Vlees
  • Vis
  • Eieren
  • Gevogelte
  • Zuivelproducten

Aminozuren

Eiwitten zijn een noodzakelijk nutriënt voor het lichaam. Het lichaam kan niet zonder eiwitten. Eiwitten die het lichaam binnenkomen worden afgebroken tot aminozuren. Er zijn 22 aminozuren die verschillende combinaties kunnen vormen. Van deze 22 aminozuren zijn er 8 essentieel voor het lichaam. Deze moeten uit de voeding komen omdat het lichaam deze zelf niet kan produceren. Het lichaam gebruikt de aminozuren voor verschillende delen van het lichaam zoals de spieren, huid, bloed, haar en de organen. De aminozuren bouwen de lichaamscellen en de weefsels en repareren en vernieuwen deze ook.

Sportieve tip

Geen zin om naar de sportschool te gaan? Zorg voor een back-up plan. Met een fitnessapparaat hoef je het huis niet uit en kun je sporten met Netflix erop. Een hometrainer, crosstrainer, step; alles is mogelijk zodat jij nog meer calorieën verbrandt.

Bekijk de toestellen

Gluten

Gluten is de naam voor een groep eiwitten. Het komt voor in granen en in de producten die ervan gemaakt worden. Het eiwit dat in tarwe zit bestaat voor 80% uit gluten. Gluten kunnen door de meeste mensen zonder problemen gegeten worden. Mensen met coeliakie mogen echter geen gluten binnenkrijgen. Voor deze mensen zijn er glutenvrije producten ontwikkeld. Deze producten zijn te herkennen aan het logo op de verpakking van het product. Tijdens het bereiden van eten is het mogelijk dat sporen van gluten terechtkomen in de producten die glutenvrij horen te zijn. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren door het gebruik van het aanrecht of broodplank.

Waar zitten gluten in?

De graanproducten met deze ingrediënten hebben gluten in het product verwerkt:

  • Haver
  • havermout
  • havervlokken
  • havermeel
  • Tarwe
  • Tarwemeel
  • tarwebloem
  • rogge
  • roggemeel
  • roggebloem
  • gerst
  • meel
  • griesmeel
  • couscous
  • bulgur
  • seitan
  • graankiemen
  • graankorrels
  • graanvlokken
  • gort
  • gerstemoutbloem
  • parelgort
  • grutten
  • spelt (wilde tarwe)
  • kamut
  • triticale
  • mout

Gluten zijn hiernaast te vinden in:

  • alle broodsoorten
  • gebak, vlokken, koek, beschuit, crackers, muesli, tarwegries
  • deegproducten zoals spaghetti, macaroni en vermicelli
  • bindmiddelen voor de saus, soep, gehakt en worst
  • Vitamine D supplementen
Eiwitten
4 (80%) 1 stemmen

Sneller herstel

Sporten en herstellen gaan hand in hand. Het lichaam heeft tijd, rust en goede voeding nodig om te herstellen. Voor het herstel na het sporten worden eiwitshakes aangeraden. De best presterende shakes op dit moment zijn afkomstig van Body&Fitshop. Je kunt deze bekijken via de onderstaande link:
Bekijk Body&Fitshop shakes

Geef je reactie