Zout

Als er over zout gesproken wordt dan gaat het meestal over keukenzout. Dit is het bekendste soort zout dat er is. De wetenschappelijke naam van zout is natriumchloride, ook wel afgekort als natrium. Natrium regelt de vochtbalans in het lichaam. Als men over de gezondheidseffecten heeft van zout op het lichaam dan gaat het over natrium. Zout is een natuurlijk product dat overblijft bij het verdampen van zeewater.

Waar zit zout in?

Het grootste gedeelte van het zout dat we binnenkrijgen komt uit eten en drinken. Het overige zout dat we eten wordt tijdens de bereiding van het eten toegevoegd of tijdens de maaltijd. In natuurlijke producten zit niet zoveel zout. Het meeste zout wordt in de fabriek toegevoegd. Dit wordt door de fabrikant gedaan om het eten meer smaak te geven en de houdbaarheid te verlengen. Dit is vooral van toepassing bij vlees-, vis- en kaasproducten. Het zout in het eten is soms ook nodig om het eten structuur te geven. Het is ook niet altijd te merken dat er zout in een product zit. Voorbeelden van deze producten zijn gebak, koek en ijs. Kant-en-klaar maaltijden bevatten ook veel zout. Dit zijn bijvoorbeeld sauzen, pizza’s en snacks.

Sportieve tip

Geen zin om naar de sportschool te gaan? Zorg voor een back-up plan. Met een fitnessapparaat hoef je het huis niet uit en kun je sporten met Netflix erop. Een hometrainer, crosstrainer, step; alles is mogelijk zodat jij nog meer calorieën verbrandt.

Bekijk de toestellen

Effect op de gezondheid

Natrium speelt een grote rol bij het regelen van de vochtbalans.Bij een normaal eetpatroon krijgt een persoon voldoende zout binnen, meestal zelfs te veel. Een tekort aan zout komt daardoor niet vaak voor. Te veel zout komt vaker voor. Een groot deel van de Nederlands krijgt te veel zout binnen. De dagelijk aanbevolen hoeveel zout is 6 gram per dag. Dit is evenveel als 2,4 gram natrium. Het gemiddelde van een volwassen ligt op 10 gram zout en van een vrouw op 7,5 gram. Dit is veel meer dan de aanbevolen hoeveelheid. Te veel zout kan leiden tot de volgende lichamelijke verschijnselen:

  • Oedeem
  • Hoge bloeddruk
  • Hart- en vaatziekten
  • Nierziekten
  • Maagkanker
  • Botontkalking
Zout
Beoordeel dit artikel

Sneller herstel

Sporten en herstellen gaan hand in hand. Het lichaam heeft tijd, rust en goede voeding nodig om te herstellen. Voor het herstel na het sporten worden eiwitshakes aangeraden. De best presterende shakes op dit moment zijn afkomstig van Body&Fitshop. Je kunt deze bekijken via de onderstaande link:
Bekijk Body&Fitshop shakes

Comments are closed.