Waarom vrouwen niet alleen cardio moeten doen

Waarom vrouwen niet alleen cardio moeten doen

  • 18 sep 0

Als je in een sportschool rondkijkt dan zie je de vrouwen op de cardio toestellen en de mannen in het krachthonk. Dat is de verdeling op de meeste sportscholen. Wat veel vrouwen echter niet weten is dat de inspanning veel meer kan opleveren.

Waarom niet alleen cardio?

Vrouwen die alleen cardio doen bouwen geen spieren op. Hierbij moet je niet denken aan mannelijke spieren met grote biceps en borstspieren. Het gaat om het onderhouden van de bestaande spiermassa en het beter vorm geven van de bestaande spieren. Bij cardio worden de spieren ook gebruikt maar op een andere manier. Het lichaam van fitness modellen wordt niet bereikt met alleen cardio. De vrouwen doen meer aan krachttraining maar zien er nog altijd vrouwelijk uit.

Sportieve tip

Geen zin om naar de sportschool te gaan? Zorg voor een back-up plan. Met een fitnessapparaat hoef je het huis niet uit en kun je sporten met Netflix erop. Een hometrainer, crosstrainer, step; alles is mogelijk zodat jij nog meer calorieën verbrandt.

Bekijk de toestellen

Meer spieren = meer vet verbranden

Hoe meer spieren je hebt, hoe hoger het metabolisme. Dit betekent weer dat je sneller vet kunt verbranden. Doordat het lichaam de spieren bouwt, herstelt en onderhoud gebruikt het lichaam meer calorieën. Dit is niet alleen het geval tijdens de training zelf maar ook in rust. Spiermassa gebruikt meer calorieën per uur dan vetmassa. Een vrouw die naast cardio ook aan krachttraining doet verbrandt op deze manier meer vet dan een vrouwen die alleen cardio doet. De vrouw die krachttraining doet heeft meer spiermassa waardoor ze meer calorieën verbruikt en meer vet verbrandt.

Zoveel mogelijk afvallen?

Afvallen draait niet alleen maar om het zoveel mogelijk van gewicht. Het gewicht dat je verliest met sporten kan bestaan uit vet, vocht en spiermassa. Als je alleen cardio doet dan is het mogelijk dat je ook spiermassa verliest. Als je krachttraining erbij doet verlies je minder snel spiermassa. Het is dan zelfs mogelijk dat je op hetzelfde gewicht blijft terwijl je vet minder wordt. De samenstelling van je lichaam wordt alleen anders. De weegschaal zegt niet zoveel. Het gaat erom hoe het lichaam verandert. Als je krachttraining doet naast de cardio dan is het mogelijk dat je kleren losser gaan zitten terwijl je geen gewicht bent verloren. De spiermassa is dan gegroeid terwijl je vet verloren bent. De vooruitgang is veel beter te meten als je foto’s maakt, metingen van het lichaamsvet en met een meetlint de omtrek meten.

Waarom vrouwen niet alleen cardio moeten doen
Beoordeel dit artikel

Sneller herstel

Sporten en herstellen gaan hand in hand. Het lichaam heeft tijd, rust en goede voeding nodig om te herstellen. Voor het herstel na het sporten worden eiwitshakes aangeraden. De best presterende shakes op dit moment zijn afkomstig van Body&Fitshop. Je kunt deze bekijken via de onderstaande link:
Bekijk Body&Fitshop shakes

Geef je reactie