Waarom niet altijd HIIT doen?

Waarom niet altijd HIIT doen?

  • 01 nov 0

Sporten met intervallen op een hoge intensiteit heeft veel voordelen maar is het ook verstandig om alleen nog maar op deze manier te trainen? Dat is helaas niet het geval. High intensity interval training wordt vaak afgekort tot HIIT en is een enorm populaire term in de fitness wereld. Door de populariteit van interval training zijn veel sporters alleen nog maar op deze manier gaan trainen. Interval training is echter niet een protocol dat meerdere keren per week gedaan kan worden. Elke dag interval training is teveel van het goede.

Waar niet iedere dag interval training?

De tijd die het lichaam krijgt om te herstellen is heel belangrijk in een trainingsprogramma. Door de oefeningen wordt het lichaam belast en heeft het lichaam de tijd nodig om te herstellen. Interval training is één van de soorten training waardoor de belasting op het lichaam het grootst is. Door te vaak interval training te doen kunnen de systemen in het lichaam niet voldoende herstellen en kan het lichaam zich niet aanpassen aan de training. Als er niet 48 uur of meer gerust wordt tussen interval trainingen dan heeft het lichaam niet genoeg tijd om te herstellen. Het risico op blessures wordt er ook groter door. Op de lange termijn kan dit meer kwaad dan goed doen.

Sportieve tip

Geen zin om naar de sportschool te gaan? Zorg voor een back-up plan. Met een fitnessapparaat hoef je het huis niet uit en kun je sporten met Netflix erop. Een hometrainer, crosstrainer, step; alles is mogelijk zodat jij nog meer calorieën verbrandt.

Bekijk de toestellen

Wanneer dan wel?

High intensity interval training heeft veel voordelen. Vooral voor personen die weinig tijd hebben is het een uitstekende manier om te trainen. In vergelijking met cardio training kan HIIT dezelfde voordelen hebben in een fractie van de tijd. Doordat HIIT belastend is voor het lichaam kan het echter niet zo vaak gedaan worden als normale cardio training. Interval training kan beter gebruikt worden als onderdeel van een gevarieerd trainingsprogramma. Als er meerdere keren per week gesport wordt dan is het verstandig om een HIIT training de volgende dag op te volgen met een dag rust, normale cardio training of krachttraining. Vaak wordt op basis van onderzoeken aangeraden om HIIT niet vaker dan twee tot drie dagen per week te doen.

Waarom niet altijd HIIT doen?
3.5 (70%) 2 stemmen

Sneller herstel

Sporten en herstellen gaan hand in hand. Het lichaam heeft tijd, rust en goede voeding nodig om te herstellen. Voor het herstel na het sporten worden eiwitshakes aangeraden. De best presterende shakes op dit moment zijn afkomstig van Body&Fitshop. Je kunt deze bekijken via de onderstaande link:
Bekijk Body&Fitshop shakes

Geef je reactie