Voeding voor het hardlopen

Voeding voor het hardlopen

  • 18 jan 0

Als je wilt gaan hardlopen dan zijn koolhydraten de beste brandstof. Koolhydraten leveren de energie die je nodig hebt om een hardloopsessie te maken. Ze helpen ook om spierafbraak tegen te gaan. Door koolhydraten heb je meer energie als je gaat hardlopen. Koolhydraten zijn dan ook de voornaamste energiebron voor het lichaam. Ze leveren het lichaam energie zodat je mentaal en fysiek het beste uit jezelf kunt halen.

Welke producten kan ik eten?

Voordat je gaat hardlopen eet je producten die voornamelijk of alleen maar koolhydraten bevatten. Eiwitten en vet zijn lang niet zo geschikt om te eten voor een hardloopsessie als koolhydraten. Deze doen er immers langer over om verteerd te worden door het lichaam. Eet je laatste maaltijd zo’n twee tot drie uur voor het hardlopen. Op deze manier zijn alle voedingsstoffen opgenomen. Hoeveel je dan kunt eten en wat hangt af van de plannen voor het hardlopen. Een duurloop vraagt om andere energie dan een korte intensieve training. Kies voor koolhydraatrijke producten met veel vezels.

Sportieve tip

Geen zin om naar de sportschool te gaan? Zorg voor een back-up plan. Met een fitnessapparaat hoef je het huis niet uit en kun je sporten met Netflix erop. Een hometrainer, crosstrainer, step; alles is mogelijk zodat jij nog meer calorieën verbrandt.

Bekijk de toestellen

Sportdranken

Als je op zoek bent naar een sportdrank voor bij het sporten dan is water nog altijd de beste oplossing. Naast dat het de goedkoopste drank is heeft het ook veel voordelen. Het heeft bijvoorbeeld geen calorieën wat goed uitkomt als je wilt afvallen. Een sportdrank is geen vereiste. Sporten met gewoon water is altijd mogelijk. Als je langer dan een uur gaat sporten of een hele intensieve workout hebt dan is het mogelijk om een sportdrank te overwegen als een isotone drank. Deze worden goed opgenomen in het bloed. Het vult je vocht aan en geeft je snel energie. Een isotone drank kan tijdens, voor of na een training worden genomen.

Sporten op een nuchtere maag

Als je meer vet wilt verbranden dan kan dat door op een nuchtere maag te sporten. Dit doe je als je 8 tot 10 uur niet gegeten hebt, bijvoorbeeld als je net geslapen hebt. Het sporten op een nuchtere maag zorgt voor stress voor het lichaam en hierdoor is het ook zwaarder vol te houden. Als je het kunt volhouden dan mag een training op nuchtere maag niet te lang duren. Houdt een maximale sessie van circa 45 minuten aan. De kans is anders groot dat er spiermassa verloren gaat.

Nadelen van sporten op een nuchtere maag:

  • Kans op een vermoeid gevoel voor de rest van de dag
  • Kans op verlies spiermassa
  • Minder intensiteit mogelijk
  • Bijwerkingen zoals duizeligheid, koud zweet en trillen
Voeding voor het hardlopen
4.8 (95%) 4 stemmen

Sneller herstel

Sporten en herstellen gaan hand in hand. Het lichaam heeft tijd, rust en goede voeding nodig om te herstellen. Voor het herstel na het sporten worden eiwitshakes aangeraden. De best presterende shakes op dit moment zijn afkomstig van Body&Fitshop. Je kunt deze bekijken via de onderstaande link:
Bekijk Body&Fitshop shakes

Geef je reactie