Vet verliezen maar spieren behouden

Vet verliezen maar spieren behouden

  • 09 sep 0

Vet verliezen en tegelijkertijd aankomen in spiermassa is niet mogelijk. Het is echter wel mogelijk om zoveel mogelijk van de spiermassa te behouden. Dit is bijvoorbeeld te zien aan bodybuilders die op het podium staan met heel weinig vet maar veel spieren. De principes werken voor deze personen hetzelfde. Het is daarbij van belang dat je voeding in orde is. De voeding zorgt er voor het grootste deel voor dat je de spiermassa kunt behouden tijdens het verliezen van vet.

Dieet

Een dieet is niet aan te ontkomen om vet te verliezen en spieren te behouden. Het dieet is opgebouwd uit voldoende eiwitten, koolhydraten en vetten om de spiermassa te behouden. Het wordt specifiek gericht op het verliezen van vet. Door de juiste hoeveelheden van elk van de macronutriënten binnen te krijgen voorzie je het lichaam van voldoende energie. Het is echter net niet genoeg energie voor het lichaam zodat het lichaam de rest van de energie uit de vetreserves moet halen.

Sportieve tip

Geen zin om naar de sportschool te gaan? Zorg voor een back-up plan. Met een fitnessapparaat hoef je het huis niet uit en kun je sporten met Netflix erop. Een hometrainer, crosstrainer, step; alles is mogelijk zodat jij nog meer calorieën verbrandt.

Bekijk de toestellen

De geraffineerde producten worden als eerst verwijderd uit het dieet. Dit zijn producten met veel toegevoegde stoffen. Dit zijn bijvoorbeeld bepaalde soorten ontbijtgranen zoals muesli. Er worden vervolgens alleen nog maar natuurlijke producten gegeten met weinig natrium. Voorbeelden hiervan zijn kip, magere biefstuk, eieren en veel groenten en fruit. De groenten en fruit leveren veel vezels en zorgen voor een gevuld gevoel. Havermout en Brinta kunnen ook nog gegeten worden net als bruine rijst.

Wanneer cardio doen?

Voor een goed resultaat met cardio is het aan te raden om het op een nuchtere maag te doen. Het lichaam heeft na de nacht slapen de glycogeen voorraad leeg. Het kan daardoor geen voorraden aanspreken om energie van te maken. Als je cardio niet op een nuchtere maag doet dan kan het lichaam de suikers in het bloed aanspreken voor de energie. De vetten worden dan niet direct gebruikt als brandstof. De vetten worden juist gebruikt als brandstof als er geen voorraden zijn. Een ander goed moment voor cardio is na een krachttraining sessie. Een gemiddelde krachttraining sessie duurt drie kwartier tot een uur. Na deze sessie zijn de glycogeen voorraden ook leeg. Als je vervolgens cardio gaat doen dan spreekt het lichaam sneller de vetten op het lichaam aan als brandstof.

Vet eten om vet te verliezen

Dit klinkt tegenstrijdig maar dat is het niet. Het lichaam heeft vetten nodig om vetten op het lichaam te gebruiken. Onverzadigde vetten zijn de vetten die goed zijn voor het lichaam. Deze onverzadigde vetten zijn te vinden in lijnzaadolie, olijfolie maar ook in noten en vette vis. Vette vis bevat daarnaast ook veel eiwitten wat het uitermate geschikt maakt om te eten tijdens het vet verliezen en spiermassa behouden.

Vet verliezen maar spieren behouden
Beoordeel dit artikel

Sneller herstel

Sporten en herstellen gaan hand in hand. Het lichaam heeft tijd, rust en goede voeding nodig om te herstellen. Voor het herstel na het sporten worden eiwitshakes aangeraden. De best presterende shakes op dit moment zijn afkomstig van Body&Fitshop. Je kunt deze bekijken via de onderstaande link:
Bekijk Body&Fitshop shakes

Geef je reactie