Variatie bij het hardlopen

Variatie bij het hardlopen

  • 12 sep 0

Hardlopen blijft leuk als je varieert. Steeds dezelfde routine kan snel gaan vervelen. Als je steeds hetzelfde rondje loopt op dezelfde snelheid en dezelfde tijd dan wordt het tijd dat je het eens volledig omgooit. Je gaat vooruit door jezelf uit te dagen. Dat kan op de volgende manieren:

Interval training

Een interval training combineert het hardlopen met wandelen. Het hardlopen doe je echter op een hogere intensiteit. Dit doe je voor een korte periode zoals een minuut. Na deze minuut mag je wandelen voor 30 seconden om te herstellen van de hoge intensiteit. Het is een goede manier om je fitheid te verbeteren, sneller calorieën te verbranden en minder tijd te besteden aan de training.

Sportieve tip

Geen zin om naar de sportschool te gaan? Zorg voor een back-up plan. Met een fitnessapparaat hoef je het huis niet uit en kun je sporten met Netflix erop. Een hometrainer, crosstrainer, step; alles is mogelijk zodat jij nog meer calorieën verbrandt.

Bekijk de toestellen

Langere afstanden

Loop niet altijd dezelfde afstand. Je lichaam raakt eraan gewend en je maakt op deze manier weinig vooruitgang. Probeer te variëren in de afstand zodat je meer vraagt van je lichaam dan het gewend is. Afhankelijk van je niveau kun je de afstand met maximaal 10 procent verlengen.

Omgeving

Als je altijd in een stedelijke omgeving loopt dan kan het bos verfrissend zijn. Altijd hardlopen in hetzelfde gebied kan gaan vervelen. Je kent de omgeving waardoor je niet meer iets nieuws ziet. Een andere omgeving kan je weer nieuwe motivatie geven en meer plezier in het hardlopen.

Heuvels

Als je gewend bent geraakt aan het hardlopen dan wil je wel eens wat anders. Heuvels en bergen zijn een leuke en uitdagende afwisseling. Het is zwaarder voor het lichaam dan hardlopen op een stabiele hoogte. Er wordt meer kracht gevraagd tijdens het hardlopen met een helling.

Variatie bij het hardlopen
Beoordeel dit artikel

Sneller herstel

Sporten en herstellen gaan hand in hand. Het lichaam heeft tijd, rust en goede voeding nodig om te herstellen. Voor het herstel na het sporten worden eiwitshakes aangeraden. De best presterende shakes op dit moment zijn afkomstig van Body&Fitshop. Je kunt deze bekijken via de onderstaande link:
Bekijk Body&Fitshop shakes

Geef je reactie