Teveel van het goede; overtraining

Teveel van het goede; overtraining

  • 01 dec 0

Sporten is goed voor het lichaam maar als je het te vaak doet niet. Hoe meer, hoe beter is niet van toepassing. Als je het teveel doet dan bereikt het lichaam het punt waarop het niet meer aankan. Dit punt wordt door alle serieuze sporters ooit eens bereikt; overtraining. Het kan een hardloper zijn die teveel gelopen heeft of een krachtsporter die teveel en te zwaar getraind heeft. Voor iedereen die graag sport is het moeilijk om het lichaam voldoende rust te geven. Dit is echter wel nodig als sporten je eerder vermoeid maakt dan energiek.

Sport met mate

Sporten heeft alleen voordelen als het geregeld maar met mate gedaan wordt. Dit is niet voor iedereen hetzelfde. Het ene lichaam kan meer verduren dan het lichaam van een ander. Het is hierdoor relatief en betekent niet voor iedereen hetzelfde. De één kan iedere dag een uur lang intensief sporten zonder problemen terwijl de andere na elke training twee dagen rust nodig heeft om te herstellen. Het is belangrijk om te luisteren naar je lichaam en het trainingsprogramma hierop af te stellen.

Sportieve tip

Geen zin om naar de sportschool te gaan? Zorg voor een back-up plan. Met een fitnessapparaat hoef je het huis niet uit en kun je sporten met Netflix erop. Een hometrainer, crosstrainer, step; alles is mogelijk zodat jij nog meer calorieën verbrandt.

Bekijk de toestellen

Waarschuwingstekens van overtraining

Er zijn verschillende waarschuwingstekens waar overtraining aan te herkennen is. Als meerdere van deze waarschuwingstekens zich voordoen analyseer dan het trainingsprogramma en de wijzigingen die je kunt maken zodat het lichaam meer rust krijgt. Het is in veel gevallen nog mogelijk om overtraining te voorkomen.

  • Geregeld hoofdpijn
  • Verminderde eetlust
  • Slechtere prestaties
  • Verhoogde rusthartslag na het wakker worden
  • Vaker spierpijn
  • Slechtere coördinatie
  • Herstel duurt langer
  • Verhoogde bloeddruk
  • Slecht slaappatroon
  • Pijnlijke gewrichten

De waarschuwingstekens van overtraining zijn niet alleen fysiek. Er is ook het mentale aspect van overtraining. Sporten heeft normaal gesproken een positief effect op de gemoedstoestand. Als er sprake is van overtraining dan is dit vaak andersom. Sporten kan dan zorgen voor geïrriteerdheid, depressieve gevoelens en meer stress. Het is ook mogelijk dat de concentratie vermindert, emoties versterken en het zelfvertrouwen afneemt.

Teveel van het goede; overtraining
Beoordeel dit artikel

Sneller herstel

Sporten en herstellen gaan hand in hand. Het lichaam heeft tijd, rust en goede voeding nodig om te herstellen. Voor het herstel na het sporten worden eiwitshakes aangeraden. De best presterende shakes op dit moment zijn afkomstig van Body&Fitshop. Je kunt deze bekijken via de onderstaande link:
Bekijk Body&Fitshop shakes

Geef je reactie