Stretchen

Stretchen is een goede oefening om flexibel te blijven en goed te kunnen bewegen. Het wordt aangeraden om elke grote spiergroep twee keer per week te stretchen voor 60 seconden per oefening. Door de stretchen kunnen de hamstrings bijvoorbeeld op een latere leeftijd flexibeler zijn. Met elke stretch die je doet hoor je de stretch te voelen maar geen pijn. Het is niet nodig om de beweging verder uit te breiden als de spieren gestretcht worden.

Moet je een stretch vasthouden?

Het is niet nodig om een stretch lang vast te houden. Als je een spiergroep stretcht en deze positie voor 15 tot 30 seconden vasthoudt dan wordt dit een statische stretch genoemd. Dit is een prima manier om te stretchen zolang het geen pijn doet. Een korte stretch is volgens onderzoeken vaak echter even effectief. Dit wordt een dynamische stretch genoemd.

Sportieve tip

Geen zin om naar de sportschool te gaan? Zorg voor een back-up plan. Met een fitnessapparaat hoef je het huis niet uit en kun je sporten met Netflix erop. Een hometrainer, crosstrainer, step; alles is mogelijk zodat jij nog meer calorieën verbrandt.

Bekijk de toestellen

Stretchen voor de training?

Het is niet bewezen dat statisch stretchen voor de training de kans op blessures vermindert, spierpijn voorkomt of de prestaties verbetert. Het kan er echter wel voor zorgen dat de spieren vermoeid raken door de stretch waardoor het een negatief effect heeft op de prestaties. Over het algemeen wordt licht stretchen door middel van dynamische stretches aangeraden voor een training samen met lichte cardio.

Stretchen na de training?

Na de training is een prima moment om te stretchen. De flexibiliteit is dan groter en er is een groter voordeel van statische stretches. Het is echter niet nodig om stretchen aan een training te verbinden. Stretchen kan gedaan worden wanneer je dat wil. Als je geregeld stretcht dan heb je er later profijt van.

Stretchen
Beoordeel dit artikel

Sneller herstel

Sporten en herstellen gaan hand in hand. Het lichaam heeft tijd, rust en goede voeding nodig om te herstellen. Voor het herstel na het sporten worden eiwitshakes aangeraden. De best presterende shakes op dit moment zijn afkomstig van Body&Fitshop. Je kunt deze bekijken via de onderstaande link:
Bekijk Body&Fitshop shakes

Comments are closed.