Sporten in de zomer en winter

Sporten in de zomer en winter

  • 09 sep 0

Sporten in de zomer

De zomer is een goede periode om af te vallen. Als het buiten warmer wordt is er meestal minder honger en eetlust. Als je aan het afvallen bent is dat juist de bedoeling met als doel; minder eten. Met het lekkere weer gaat iedereen ook sneller naar buiten om actief te zijn. Men gaat sneller sporten in de buitenlucht of een wandeling maken. Het kan ook een gevaarlijke tijd zijn als het te warm is buiten en je jezelf teveel pusht. Door te intensief te sporten kunnen gevaarlijke situaties ontstaan in de hitte. Door de volgende tips gebruiken zorg je ervoor dat sporten in de zomer een succes wordt:

  • Tips voor sporten in de zomer
  • Drink veel water voor, tijdens en na het sporten
  • Luister naar je lichaam
  • Let op de lichaamstemperatuur
  • Zorg dat je niet uitgedroogd raakt
  • Pas op met medicijnen die invloed hebben op de lichaamstemperatuur
  • Neem pauzes als het te warm is
  • Bescherm jezelf tegen de zon
  • Vermijd sporten op de warmste uren van de dag
  • Draag lichte kleding
  • Verkort de tijd als het warm is
  • Ga binnen sporten als het buiten te warm is

Sporten in de winter

In winter komen de meeste mensen meer kilo’s aan dan dat ze afvallen. Als het koud is buiten heeft iedereen minder zin om actief te zijn en te sporten. Er zijn ook meer feestdagen waardoor het moeilijk is om gezond en evenwichtig te blijven eten. Door alle hapjes en al het andere lekkere eten wordt het je moeilijk gemaakt om op gewicht te blijven. Als er meer wordt gegeten en minder gesport dan valt de uitkomst te verwachten. Er zijn dan ook veel mensen die aankomen rond de feestdagen. Om te voorkomen dat je aankomt in de winter is sporten een goede keuze. Door te sporten voorkom je dat de overbodige kilo’s erbij komen zodat je op het gezonde gewicht blijft.

Sportieve tip

Geen zin om naar de sportschool te gaan? Zorg voor een back-up plan. Met een fitnessapparaat hoef je het huis niet uit en kun je sporten met Netflix erop. Een hometrainer, crosstrainer, step; alles is mogelijk zodat jij nog meer calorieën verbrandt.

Bekijk de toestellen

Als je gaat sporten in de winter dan is het belangrijk om rekening te houden met het verlies van lichaamswarmte. Het lichaam kan niet te koud worden aangezien dit voor lichamelijke problemen zorgt. Om warm te blijven in de winter is het belangrijk om een muts op te hebben omdat de meeste warmteverlies rond het hoofd plaatsvindt. Draag ook dikke kleding om je torso. Daar gaat ook veel warmte verloren. Als het echt koud is dan is het geen probleem om meerdere lagen kleding te dragen. Kleding dat het zweet weghoudt van het lichaam heeft de voorkeur. Dit is bijvoorbeeld DRI-FIT van Nike. Het is belangrijk dat je zweet ergens heen kan. Als zweet opgesloten zit zorgt het ervoor dat het zweet het lichaam afkoelt. Als laatste is het verstandig om goede sokken en handschoenen te dragen. Met koud weer gaat het bloed naar je torso om de vitale organen te beschermen. De handen en voeten worden daardoor sneller koud.

Sporten in de zomer en winter
Beoordeel dit artikel

Sneller herstel

Sporten en herstellen gaan hand in hand. Het lichaam heeft tijd, rust en goede voeding nodig om te herstellen. Voor het herstel na het sporten worden eiwitshakes aangeraden. De best presterende shakes op dit moment zijn afkomstig van Body&Fitshop. Je kunt deze bekijken via de onderstaande link:
Bekijk Body&Fitshop shakes

Geef je reactie