Sporten als je op oudere leeftijd bent

Sporten als je op oudere leeftijd bent

  • 10 sep 0

Personen die ouder worden kunnen minder goed omgaan met bepaalde sporten. Het is echter goed om een hoge intensiteit te behouden. Oudere personen verminderen doorgaan de frequentie en de duur van de trainingen. Het is daarom belangrijk dat er op een hoge intensiteit wordt gesport. In het geval van hardlopen kan dat lastig zijn. Het lichaam wordt minder flexibel als je ouder wordt waardoor ook hardlopen minder makkelijk wordt. Het is daarom verstandig om ook andere sporten te proberen waarbij het gewicht van het eigen lichaam niet gedragen hoeft te worden. Dit is bijvoorbeeld het geval met zwemmen en fietsen. Bij iedereen die ouder wordt neemt de spiermassa af. Krachttraining is om deze reden een goede sport om mee te beginnen op latere leeftijd. Dit voorkomt het verlies van de spierkracht en het afnemen van de spiermassa.

Tips voor oudere sporters

  • Laat je onderzoeken voordat je begint met sporten
  • Zorg voor goede sportkleding en schoenen
  • Blijf op een gezond gewicht
  • Let op bij sporten in de kou
  • Zorg voor een gebalanceerd dieet
  • Houdt het vetpercentage laag
  • Luister naar je lichaam
  • Stop als je een blessure voelt opkomen
  • Laat je jaarlijks onderzoeken
  • Stretch voor het sporten
  • Doe altijd een warm-up en een cooling-down
  • Let goed op bij sporten als het buiten warm is
Sporten als je op oudere leeftijd bent
Beoordeel dit artikel

Sneller herstel

Sporten en herstellen gaan hand in hand. Het lichaam heeft tijd, rust en goede voeding nodig om te herstellen. Voor het herstel na het sporten worden eiwitshakes aangeraden. De best presterende shakes op dit moment zijn afkomstig van Body&Fitshop. Je kunt deze bekijken via de onderstaande link:
Bekijk Body&Fitshop shakes

Geef je reactie