Moet je verder sporten met pijntjes?

Moet je verder sporten met pijntjes?

  • 18 sep 0

Iedereen die sport weet dat er pijntjes bij komen kijken. Dit kan soms zo pijn doen dat je niet kunt sporten maar er zijn ook pijntjes die net niet genoeg pijn doen om niet te sporten. Als je niet sport bij elk pijntje dan kom je waarschijnlijk maar weinig aan sporten toe. Wanneer moet je verder gaan met sporten en wanneer niet?

Het verschil tussen pijn en pijn

Als je sport en je voelt pijn dan is er een verschil tussen pijn en een ongemakkelijk gevoel. Vooral als je intensief sport dan komt het vaak voor dat er ongemakkelijke pijntjes zijn. Deze pijntjes kunnen gezien worden als goede pijn. Dit soort pijn komt vaker voor als je spierpijn hebt gehad of van vermoeidheid. Als het echter pijnlijke steken alsof je door iemand wordt gestoken dan is het een slecht teken. Met dit soort pijn is het verstandig om niet te sporten. Acute pijn is vaak het gevolg van een blessure. Als je pijn aan de gewrichten hebt of op de borst dan moet er direct gestopt worden met sporten.

Sportieve tip

Geen zin om naar de sportschool te gaan? Zorg voor een back-up plan. Met een fitnessapparaat hoef je het huis niet uit en kun je sporten met Netflix erop. Een hometrainer, crosstrainer, step; alles is mogelijk zodat jij nog meer calorieën verbrandt.

Bekijk de toestellen

Erachter komen wat het verschil is

Als je niet zeker weet wat je moet doen dan is het aan te raden om te stoppen met sporten. De pijn die wegtrekt als je bent gestopt is een teken van dat het een gevolg is van het sporten. Als de spieren even rust krijgen en de pijn trekt weg dan is het waarschijnlijk geen blessure. Als je spieren echter rust krijgen en je voelt de pijn nog steeds dan is dit een teken dat het niet goed zit. Met name als je niet op een normale manier kunt bewegen is het tijd om te stoppen.

Brandende pijn

De meeste pijn die wordt ervaren door sporten is een brandende pijn dat met name voorkomt in de spieren en in de longen. Als er gestopt wordt met de oefening trekt de pijn snel weg. Dit brandende gevoel komt door melkzuur. Het melkzuur komt vrij wanneer het lichaam meer energie in een korte tijd moet creëren dan het normaal doet. Dit is bij bepaalde oefeningen het geval. De spieren hebben normaal gesproken voldoende zuurstof maar door de training is er niet voldoende zuurstof aanwezig. Er wordt dan energie gemaakt zonder zuurstof waarbij melkzuur vrijkomt. Dit melkzuur bouwt zich op naarmate je harder traint. Door vaker te trainer leert het lichaam steeds beter om te gaan met het melkzuur.

Spierpijn

Bijna iedereen die begint met sporten heeft er last van; spierpijn. De spierpijn komt ook voor als je een tijdje niet gesport hebt en weer begonnen bent. De spierpijn duurt dan meestal enkele dagen. Het lichaam laat hiermee weten dat je iets gedaan hebt waar het lichaam niet aan gewend is. De spierpijn hoort er nu eenmaal bij als je nog niet veel gesport hebt. In de dagen na de training neemt de spierpijn geleidelijk af totdat het helemaal weg is. De beste manier om er vanaf te komen is door lichte training. Veel rust nemen heeft niet veel nut om de spierpijn sneller weg te laten trekken. Een wandeling of andere lichte oefeningen laten de pijn afnemen. Door de lichte oefeningen verbetert de bloedtoevoer naar de spieren waardoor de spieren sneller herstellen.

Pijn voorkomen

Sporten zonder pijn is mogelijk. Door een goede warm-up en cool-down te gebruiken is de beste manier om pijn tijdens en na een training te voorkomen. Het is daarnaast verstandig om niet te snel van stapel te lopen. Dit betekent dat je niet direct te zwaar traint. De vooruitgang moet geleidelijk gaan en niet in te grote stappen. Als je het gevoel hebt dat het te veel is voor je lichaam neem dan een stapje terug. Het is belangrijk om naar je lichaam te luisteren als je pijn wilt voorkomen.

Moet je verder sporten met pijntjes?
Beoordeel dit artikel

Sneller herstel

Sporten en herstellen gaan hand in hand. Het lichaam heeft tijd, rust en goede voeding nodig om te herstellen. Voor het herstel na het sporten worden eiwitshakes aangeraden. De best presterende shakes op dit moment zijn afkomstig van Body&Fitshop. Je kunt deze bekijken via de onderstaande link:
Bekijk Body&Fitshop shakes

Geef je reactie