Lange afstanden hardlopen of interval hardlopen?

Lange afstanden hardlopen of interval hardlopen?

  • 25 jan 0

Mensen die hardlopen hebben meestal minder problemen met afvallen. Dit gaat echter ook niet voor iedereen perfect. Veel hardlopers vinden het makkelijk om gewicht te verliezen in de eerste fase maar bereiken daarna een plateau waarbij ze weer wat aankomen. Hierdoor gaan veel hardlopers experimenteren met verschillende soorten trainingen. Zo is er bijvoorbeeld ook de interval training naast de duurloop. Welke van de twee is nu eigenlijk beter voor afvallen?

Interval training

Interval training is hardlopen op een sneller tempo dan normaal. De intensiteit ligt normaal gesproken op 80 tot 90 procent. Deze snelheid is meestal moeilijk vol te houden voor een lange afstand. Dit wordt afgewisseld met periodes van wandelen of langzaam joggen. Hierdoor herstelt het lichaam van de intensieve periodes. Door interval training wordt het metabolisme versneld. Het lichaam verbrandt hierdoor sneller calorieën, zelfs wanneer er niet hardgelopen wordt. Door de interval trainingen bouw je ook spieren op waardoor je ook meer calorieën verbrandt. Interval training is echter niet weggelegd voor beginners. De periodes waarbij er veel gegeven moet worden vergt veel van het lichaam en kan snel voor blessures zorgen. Daarom is het belangrijk om eerst een goede fundering op te bouwen voor je interval training aankunt.

Sportieve tip

Geen zin om naar de sportschool te gaan? Zorg voor een back-up plan. Met een fitnessapparaat hoef je het huis niet uit en kun je sporten met Netflix erop. Een hometrainer, crosstrainer, step; alles is mogelijk zodat jij nog meer calorieën verbrandt.

Bekijk de toestellen

Lange afstand hardlopen

Het lopen van een lange afstand valt onder een duurloop. De snelheid moet makkelijk vol te houden zijn en je moet je er fijn bij voelen. Je moet nog net in staat zijn om een gesprek te voeren. De duurloop is het eerste doel als je een beginner bent. De duurloop brengt je ook in de zone van het vet verbranden, het moment wanneer er voornamelijk vet wordt aangesproken voor energie. Deze zone wordt bepaald aan de hand van de hartslag. Dat is ook de reden waarom veel sporters voor een hartslagmeter kiezen tijdens het hardlopen. Bij het lopen van lange afstanden verbrand je op een langzame maar stabiele manier calorieën. Het nadeel is dat het nogal veel tijd kan kosten om te doen.

Wat is beter?

Beide trainingsvormen hebben voordelen. Onderzoeken tonen aan dat beide methodes van trainen voordelen hebben voor afvallen. Het resultaat van interval training is gelijk en in sommige gevallen zelfs beter dan training met een langere duur (Helgerud et al., 2007; Wisløff, Ellingsen, & Kemi, 2009). Dat betekent niet dat je alleen maar interval trainingen moet gaan doen. Door de impact op het lichaam is het verstandig om beide trainingsmethodes toe passen voor het beste resultaat.

Recepten nodig?

Afvallen.. Sporten kan je helpen, maar het lukt nooit als je voeding niet in orde is. Lukt het je niet om blijvend gewicht te verliezen? Laat je inspireren door de honderden heerlijke maar vooral gezonde recepten in de Afslank Receptenbijbel. Bekijk de recepten via de onderstaande link:
Bekijk de Afslank Receptenbijbel

Geef je reactie