Kun je teveel sporten?

Kun je teveel sporten?

  • 18 sep 0

Teveel sporten is mogelijk maar het komt niet snel voor bij mensen. Het wordt bijvoorbeeld aangeraden om minimaal 5 keer per week 30 minuten lichaamsbeweging te hebben. Dat wordt door veel mensen niet gehaald. Zelfs mensen die geregeld sporten halen dit nog maar net. Meer sporten is zelfs beter voor de gezondheid. Het is echter mogelijk dat het teveel gedaan wordt. De waarheid is dat veel mensen zich niet druk hoeven te maken of ze teveel sporten. De meeste mensen krijgen immers veel te weinig lichaamsbeweging. De dagelijkse 30 minuten lichaamsbeweging op een matige intensiteit wordt door veel mensen niet gehaald. Toch zijn er mensen die veel sporten en vaak op een hoge intensiteit.

Blessures

Als er teveel gesport wordt dan is er teveel belasting geweest voor de spieren en gewrichten. Dit kan leiden tot verschillende blessures. Problemen met het schoudergewricht, hamstring of achilles komen bijvoorbeeld geregeld voor. Deze blessures zijn vaak het gevolg van sporten na een periode van inactief zijn. Blessures komen daardoor vaak voor bij beginners. Personen die gaan sporten op hetzelfde niveau als waarop ze gestopt zijn lopen meer risico op blessures.

Sportieve tip

Geen zin om naar de sportschool te gaan? Zorg voor een back-up plan. Met een fitnessapparaat hoef je het huis niet uit en kun je sporten met Netflix erop. Een hometrainer, crosstrainer, step; alles is mogelijk zodat jij nog meer calorieën verbrandt.

Bekijk de toestellen

Energietekort

Er zijn nog meer gevolgen als er teveel gesport wordt. De energie die nodig is voor het sporten beïnvloed dan de andere functies in het lichaam. Als er te weinig energie het lichaam binnenkomt en er veel verbruikt wordt dan komt het lichaam energie tekort. Bij vrouwen is het mogelijk dat ze niet meer ongesteld worden. Dit heeft een verband met een daling van het oestrogeen in het lichaam. Door het energietekort kunnen verschillende gezondheidsproblemen optreden. Het immuunsysteem kan ook minder goed werken doordat er teveel gevraagd wordt van het lichaam.

Tekenen om op te letten

Hoe weet je of je teveel sport? De volgende tekenen kunnen aangeven dat je teveel sport:

  • spierpijn
  • vermoeide spieren
  • pijnlijke gewrichten
  • weinig energie
  • teveel gewichtsverlies
Kun je teveel sporten?
Beoordeel dit artikel

Sneller herstel

Sporten en herstellen gaan hand in hand. Het lichaam heeft tijd, rust en goede voeding nodig om te herstellen. Voor het herstel na het sporten worden eiwitshakes aangeraden. De best presterende shakes op dit moment zijn afkomstig van Body&Fitshop. Je kunt deze bekijken via de onderstaande link:
Bekijk Body&Fitshop shakes

Geef je reactie