Is een cool-down nodig na een training?

Is een cool-down nodig na een training?

  • 25 sep 0

Een cool-down bestaat uit een lichte inspanning om de fysiologische activiteit naar normaal terug te brengen na een training. Het is een rustige afbouw van de intensiteit van de training. Voor een hardloper kan dit bijvoorbeeld betekenen dat er eerst op een lager tempo gelopen wordt gevolgd door wandelen. Meestal wordt stretchen ook toegevoegd aan de cool-down.

Heeft een cool-down voordelen?

Tijdens een cool-down gaat de hartslag omlaag en daalt de lichaamstemperatuur richting normale waarden. Sommige sporters geloven dat het de spierpijn en de kans op blessures verminderd. Men gelooft ook dat het herstel versneld wordt door een cool-down. Door te stretchen wordt de flexibiliteit verbeterd. Er is echter geen wetenschappelijk bewijs dat er een voordeel is als gevolg van een cool-down. Het enige voordeel is dat het duizeligheid voorkomt na een training. Er is een vergrote bloedtoevoer naar de benen tijdens een training. Er gaat echter meer bloed naar de benen dan de hoeveelheid bloed die de benen verlaat. Als er vervolgens direct gestopt wordt met de training dan kan dit leiden tot duizeligheid. De duizeligheid verdwijnt echter ook door geen cool-down te doen en even rond te wandelen.

Sportieve tip

Geen zin om naar de sportschool te gaan? Zorg voor een back-up plan. Met een fitnessapparaat hoef je het huis niet uit en kun je sporten met Netflix erop. Een hometrainer, crosstrainer, step; alles is mogelijk zodat jij nog meer calorieën verbrandt.

Bekijk de toestellen

Wel of geen cool-down doen?

Alhoewel er geen wetenschappelijk bewijs is dat een cool-down voordelen biedt is het niet slecht om een cool-down te doen. Het komt neer op de eigen voorkeur of je wel of geen cool-down doet. Als een lichte inspanning na een training je beter doet voelen dan is het prima om een cool-down te doen. Als je de duizeligheid ervaart na een training dan is het mogelijk om dit te voorkomen met een cool-down. Zit je echter in tijdnood of merk je geen voordelen van de cool-down dan is het geen probleem om de cool-down over te slaan.

Is een cool-down nodig na een training?
5 (100%) 1 stemmen

Sneller herstel

Sporten en herstellen gaan hand in hand. Het lichaam heeft tijd, rust en goede voeding nodig om te herstellen. Voor het herstel na het sporten worden eiwitshakes aangeraden. De best presterende shakes op dit moment zijn afkomstig van Body&Fitshop. Je kunt deze bekijken via de onderstaande link:
Bekijk Body&Fitshop shakes

Geef je reactie