Hoe kun je de interval trainingen variëren?

Hoe kun je de interval trainingen variëren?

  • 01 jun 0

Iedere keer dezelfde interval training doen gaat vervelen. De interval training kan op een ontelbaar aantal manieren veranderd worden zodat het niet voorspelbaar wordt. Dit kun je doen door de tijd, afstand aan te passen maar je kunt ook gewicht gebruiken of de moeilijkheidsgraad verhogen. Door de trainingen geregeld te wijzigen geef je het lichaam geen mogelijkheid om zich aan de training aan te passen. Het aanpassen van de variabelen is niet geschikt voor beginners. Over het algemeen betekent het aanpassen dat de training intensiever wordt. Geef je lichaam voldoende tijd om zich aan de nieuwe training aan te passen voordat je een andere aanpassing doet. Twee of vier weken per aanpassing is normaliter voldoende. Dit wordt gedaan om het risico op blessures te verkleinen. Het lichaam kan dan stapsgewijs leren omgaan met de nieuwe stress waar het mee te maken krijgt.

Tijd

Naarmate het uithoudingsvermogen verbetert kun je de tijd van de intervallen verlengen. Als je bent begonnen met intervallen van 20 seconden verleng het na een aantal weken dan naar 30 seconden, gevolgd door 40 seconden en langer als je het aankunt. Hetzelfde kan gedaan worden om de rust interval in te korten.

Sportieve tip

Geen zin om naar de sportschool te gaan? Zorg voor een back-up plan. Met een fitnessapparaat hoef je het huis niet uit en kun je sporten met Netflix erop. Een hometrainer, crosstrainer, step; alles is mogelijk zodat jij nog meer calorieën verbrandt.

Bekijk de toestellen

Afstand

Een interval draait niet altijd om de tijd alleen. Er kunnen ook intervallen gedaan worden aan de hand van afstanden. Als je begint met sprinten voor 50 meter dan kun je dit steeds verder uitbreiden naar 75 meter, 100 meter en verder.

Gewicht

Als je steeds beter in staat bent om de interval training door te komen dan is een nieuwe uitdaging nodig. Door gewicht te gebruiken kun je jezelf verbeteren zodat je sterker en sneller wordt. Je kunt bijvoorbeeld een gewichtsvest gebruiken tijdens het hardlopen zodat het zwaarder wordt.

Moeilijkheidsgraad

Als je de interval training op een machine doet zoals de loopband dan zijn er verschillende opties om de moeilijkheidsgraad te verhogen. Je kunt de helling verhogen zodat het zwaarder wordt maar je kunt ook de snelheid waarmee je loopt verhogen.

Hoe kun je de interval trainingen variëren?
Beoordeel dit artikel

Sneller herstel

Sporten en herstellen gaan hand in hand. Het lichaam heeft tijd, rust en goede voeding nodig om te herstellen. Voor het herstel na het sporten worden eiwitshakes aangeraden. De best presterende shakes op dit moment zijn afkomstig van Body&Fitshop. Je kunt deze bekijken via de onderstaande link:
Bekijk Body&Fitshop shakes

Geef je reactie