Een griepje? Sporten kan je beter laten voelen

Een griepje? Sporten kan je beter laten voelen

  • 31 dec 0

Sporten is goed voor verschillende redenen. Als je lichtjes ziek bent dan hoef je het sporten nog niet meteen op te geven. Het kan zelfs helpen. Een sportsessie tot 60 minuten kan het immuunsysteem verbeteren. Een sportsessie op een hoge intensiteit van langer dan 90 minuten werkt averechts. Het immuunsysteem wordt dan slechter. Als je echter bijna geen energie hebt, hoofdpijn en meer symptomen dan is het beter om de training over te slaan. Sporten helpt alleen als je nog niet echt ziek bent. Sporten met heftige symptomen doet meer kwaad dan goed. Het is dan verstandig om niet te gaan sporten en rust te nemen.

Voel ik me goed genoeg om te sporten?

Als je een beetje verkouden bent dan is het prima om te gaan sporten. Dit is bijvoorbeeld het geval als je neus dicht zit en verkouden bent. Het is dan verstandig om niet te gaan sporten met een hoge intensiteit. Als je zwaardere symptomen hebt zoals duizeligheid, koorts, misselijkheid en dergelijke dan is het beter om te gaan rusten. Wacht 2 tot 3 dagen nadat de symptomen volledig zijn verdwenen voor je weer begint met sporten. Rust is belangrijk om te herstellen. Door te sporten leg je onnodige stress op het lichaam. Als je een bepaalde conditie hebt zoals bijvoorbeeld een hartprobleem overleg dan eerst met de dokter of je kunt sporten als je net ziek bent geweest.

Sportieve tip

Geen zin om naar de sportschool te gaan? Zorg voor een back-up plan. Met een fitnessapparaat hoef je het huis niet uit en kun je sporten met Netflix erop. Een hometrainer, crosstrainer, step; alles is mogelijk zodat jij nog meer calorieën verbrandt.

Bekijk de toestellen

Welke oefening kun je doen met een griepje?

Je kunt hetzelfde blijven doen als je wilt sporten met een griepje. Het is echter niet slim om iets nieuws te proberen of een PR te zetten. De intensiteit kan beter iets verlaagd worden als je gaat sporten met een griepje. Sporten op een lage of matige intensiteit is geen probleem zolang het maar niet langer dan een uur duurt. Als je meer last krijgt van symptomen dan wordt het aangeraden om direct te stoppen met het sporten.

Hoe kun je een griepje voorkomen?

Op de volgende manieren kun je een griepje voorkomen:

  • Voldoende drinken; minimaal 8 glazen per dag
  • Eet een gebalanceerd dieet
  • Probeer stress te vermijden
  • Slaap minimaal 7 tot 8 uur per nacht
  • Was je handen geregeld
Een griepje? Sporten kan je beter laten voelen
Beoordeel dit artikel

Sneller herstel

Sporten en herstellen gaan hand in hand. Het lichaam heeft tijd, rust en goede voeding nodig om te herstellen. Voor het herstel na het sporten worden eiwitshakes aangeraden. De best presterende shakes op dit moment zijn afkomstig van Body&Fitshop. Je kunt deze bekijken via de onderstaande link:
Bekijk Body&Fitshop shakes

Geef je reactie