Anaerobe training

Anaerobe training is een activiteit die niet lang wordt gedaan maar met een hoge intensiteit zodat er niet continu verhoogde hartslag volgt. Dit zijn periodes van niet langer dan twee minuten. De anaerobe training verhoogt de hartslag wel maar niet voor een lange tijd. De intensiteit van anaerobe training ligt op 80 procent van de maximale hartslag.

Maximale hartslag

De maximale hartslag wordt berekend door je leeftijd van 220 af te trekken. Als je bijvoorbeeld 40 jaar bent dan is je maximale hartslag 180. De target hartslag kun je vervolgens uitrekenen aan de hand hiervan. Dit doe je door de maximale hartslag van 180 te vermenigvuldigen met 80 procent. 180 x 0.8 = 144. De bovenkant van de hartslag range is de maximale hartslag van 180. Dit betekent dat voor anaerobe training je hartslag tussen 144 en 180 slagen per minuut hoort te zitten.

Sportieve tip

Geen zin om naar de sportschool te gaan? Zorg voor een back-up plan. Met een fitnessapparaat hoef je het huis niet uit en kun je sporten met Netflix erop. Een hometrainer, crosstrainer, step; alles is mogelijk zodat jij nog meer calorieën verbrandt.

Bekijk de toestellen

Melkzuur

Door de hoge intensiteit van de training kan het lichaam niet voldoende zuurstof leveren. Het lichaam gaat dan over naar melkzuurvorming. Het bijproduct is melkzuur wat bijna iedereen wel eens gevoeld heft. Het melkzuur zorgt voor het brandende gevoel na een training en spierpijn de dag erna. Gewichtheffen en sprinten zijn voorbeelden van anaerobe training.

Om goede resultaten te behalen met anaerobe training wordt het aanbevolen om minimaal 3 keer per week te trainen. Een sessie duurt minimaal 20 tot 30 minuten. Dit kun je opbouwen door enerzijds vaker te trainen maar het is ook mogelijk om langere sessies te doen. De gemiddelde persoon wordt 40 procent sterker tijdens de eerste twee maanden krachttraining.

Anaerobe training
4 (80%) 1 stemmen

Sneller herstel

Sporten en herstellen gaan hand in hand. Het lichaam heeft tijd, rust en goede voeding nodig om te herstellen. Voor het herstel na het sporten worden eiwitshakes aangeraden. De best presterende shakes op dit moment zijn afkomstig van Body&Fitshop. Je kunt deze bekijken via de onderstaande link:
Bekijk Body&Fitshop shakes

Geef je reactie