Meer motivatie nodig voor sporten? 7 Tips voor een motivatieboost

Meer motivatie nodig voor sporten? 7 Tips voor een motivatieboost

  • 13 nov 0

Iedereen weet dat sporten goed voor de gezondheid is. Om ermee te beginnen is voor velen echter al moeilijk en het blijven doen is meestal nog moeilijker. Dit is met name het geval als men ouder wordt. Om te beginnen met sporten of het vol te houden is motivatie nodig. Zonder motivatie wordt het sporten steeds vaker uitgesteld tot het niet meer gedaan wordt. Om te voorkomen dat je stopt met sporten zijn er manieren om een boost te geven aan de motivatie.

Vergelijk jezelf niet met anderen

Er is altijd iemand die beter is dan jij. Dit kan iemand zijn die sneller loopt, sterker of fitter is. Vergeet andere personen en leg de focus op jezelf. Door je op anderen te richten bereid je jezelf voor op teleurstelling. Dat is niet de bedoeling. De trainingen zijn voor jezelf en voor niemand anders.

Sportieve tip

Geen zin om naar de sportschool te gaan? Zorg voor een back-up plan. Met een fitnessapparaat hoef je het huis niet uit en kun je sporten met Netflix erop. Een hometrainer, crosstrainer, step; alles is mogelijk zodat jij nog meer calorieën verbrandt.

Bekijk de toestellen

Laat je steunen

Als je moeite hebt met volhouden dan kan de steun van anderen helpen om te voorkomen dat je ermee stopt. Vraag je familie, vrienden, collega’s en anderen om je te steunen. Het is ook mogelijk om met iemand samen te trainen. Samen kun je elkaar oppepper en de steun geven die de ander nodig heeft.

Stel minder moeilijke doelen

Als je nog niet zolang sport dan is het niet verstandig om een moeilijk doel te stellen. Dit wordt door veel beginners gedaan. Het probleem hiermee is dat het niet makkelijk te behalen is en het langer duurt voor het doel behaald is. Soms is het gestelde doel zelfs bijna onhaalbaar. Dit zorgt alleen maar voor teleurstellingen en niet voor motivatie. Stel minder moeilijke doelen zodat je ze kunt behalen. Je voorkomt er teleurstellingen mee en je krijgt er meer motivatie door als je steeds een kleiner doel behaalt.

Houdt de vooruitgang bij

De vooruitgang kan bijgehouden worden in Excel, Word, op papier maar ook in een app. Hoe je het doet maakt niet uit. Als je de vooruitgang bijhoudt dan zie je de verbeteringen. Dit kan zijn dat je sneller gelopen hebt, meer gewicht of herhalingen gedaan hebt of vaker hebt gesport. Door het bij te houden krijg je meer motivatie om door te blijven gaan.

Beloon jezelf

Als je altijd op een strak dieet zit met een bijpassend trainingsprogramma dan is het essentieel dat je jezelf op andere manieren beloont. Dit kan een nieuw setje kleren zijn, een bezoekje aan de McDonalds, een massage of een weekendje weg. Door jezelf te belonen krijg je meer motivatie om het vol te houden.

Accepteer je fouten

Als je een keer een avondje buiten je boekje bent gegaan door veel te veel te eten wees dan niet boos op jezelf. Hetzelfde geldt als je een training gemist hebt. Accepteer dat het nog wel vaker voor gaat komen en dat het geen probleem is als je maar door blijft gaan. Het heeft geen zin om je schuldig te voelen. Laat een misstap niet een excuus zijn om het op te geven.

Zorg dat je plezier hebt

Het is moeilijk om het sporten vol te houden als je er geen plezier in hebt. Dit komt vaker voor bij personen die te lang hetzelfde doen. Blijf variëren in de trainingen zodat je jezelf blijft uitdagen. Je hebt dan iets om naar uit te kijken. Het is ook mogelijk om een andere trainingsvorm te kiezen als je daar meer plezier uithaalt.

Meer motivatie nodig voor sporten? 7 Tips voor een motivatieboost
5 (100%) 1 stemmen

Sneller herstel

Sporten en herstellen gaan hand in hand. Het lichaam heeft tijd, rust en goede voeding nodig om te herstellen. Voor het herstel na het sporten worden eiwitshakes aangeraden. De best presterende shakes op dit moment zijn afkomstig van Body&Fitshop. Je kunt deze bekijken via de onderstaande link:
Bekijk Body&Fitshop shakes

Geef je reactie