5 Belissingen die elke hardloper moet maken

5 Belissingen die elke hardloper moet maken

  • 09 sep 0

Elke keer als je wilt hardlopen moet je beslissingen nemen. Je moet beslissen wanneer je gaat hardlopen, met wie je dat gaat doen, welke route je gaat lopen, hoe ver je wilt lopen en nog veel meer. Elke keer als je gaat hardlopen wordt je met deze beslissingen geconfronteerd. Als je een vaste routine hebt dan zijn veel van de beslissingen niet nodig. Het is echter goed om niet altijd een vaste routine te hebben. Door af te wisselen en te variëren prikkel je het lichaam en de geest. De volgende situaties komen vaak voor als je beslissingen moet maken voor het hardlopen.

Bospaden of straat?

Bospaden zijn een leuke manier om af te wisselen met hardlopen. De bochtige wegen met veel natuur zijn een ervaring die je niet hebt op de loopband of gewoon op straat. Het uitzicht is heel anders en je moet wennen aan de andere ondergrond. Lopen op bospaden is wel meer blessuregevoelig. De straat heeft het nadeel dat er meer verkeer is en de voeten sneller pijn beginnen te doen.

Sportieve tip

Geen zin om naar de sportschool te gaan? Zorg voor een back-up plan. Met een fitnessapparaat hoef je het huis niet uit en kun je sporten met Netflix erop. Een hometrainer, crosstrainer, step; alles is mogelijk zodat jij nog meer calorieën verbrandt.

Bekijk de toestellen

Nog gaan hardlopen met 20 minuten over?

20 minuten lijkt misschien niet veel maar het is altijd beter om te sporten dan niet. Door een korte hardloopsessie te hebben gebruik je het lichaam voldoende. Je voorkomt daarmee ook een te lange rust tussen de hardloop dagen. Dit zou anders kunnen leiden tot spierpijn.

Binnen of buiten?

Deze keuze ligt vooral aan het weer. Als het buiten hard sneeuwt of glad is kun je beter binnen gaan hardlopen op een loopband. Veiligheid boven alles. Buiten heeft echter de voorkeur boven binnen. De frisse lucht is fijner met het hardlopen, je lichaam heeft meer vrijheid in bewegen en er is meer te zien buiten.

Met of zonder hartslagmeter?

Dat ligt helemaal aan jezelf. Een hartslagmeter kan je helpen bij het bepalen van je tempo. Je kunt precies zien of je nog in de goede hartslagzone loopt of niet. Als je dat belangrijk vindt dan is een hartslagmeter een mogelijkheid. Het is echter niet een vereiste als je gaat hardlopen.

Alleen hardlopen of met een vriend(in)?

Hardlopen met een vriend(in) is een goede motivatie. Als je vaak geen zin hebt om te gaan sporten dan kan de vriend(in) je op de rit houden door je over te halen. Het enige probleem is een vriend(in) die een heel ander tempo heeft dan jij. Samen met iemand met een heel ander tempo is slecht voor de progressie van één van jullie beiden.

5 Belissingen die elke hardloper moet maken
Beoordeel dit artikel

Sneller herstel

Sporten en herstellen gaan hand in hand. Het lichaam heeft tijd, rust en goede voeding nodig om te herstellen. Voor het herstel na het sporten worden eiwitshakes aangeraden. De best presterende shakes op dit moment zijn afkomstig van Body&Fitshop. Je kunt deze bekijken via de onderstaande link:
Bekijk Body&Fitshop shakes

Geef je reactie